TIPS FINAL EXAM



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Tips nak dekat exam :)

1. Ulangkaji/ baca nota/ buat latihan.


Tanpa usaha takkan berjaya kecuali dengan izinnya. Usaha la sedaya mungkin, walaupun masa dah suntuk, namun Rasulullah pernah bersabda

"Tanamlah sebutir benih biarpun esok akan kiamat. " (bukan ayat sebenar)

Sedang di akhirat nanti kita akan ditanya, apa usaha yang telah kamu lakukan... dan bukan apa kejayaan yang telah kamu dapat? Doa tanpa usaha takkan bercambah. Usaha tanpa doa takkan berbunga. Doa dan usaha harus seiring dilakukan,..


2. Doa dan solat.



Doa itu senjata mukmin.
Sebaik-baiknya pelihara solat,. Solat yang terbaik adalah solat berjemaah dan tepat pada waktunya. Jangan rasa solat itu membuang masa. Kerana kalau kita berikan masa untuk Tuhan kita, Allah akan berikan kita masa. Masa yg kita syg sgt tu mungkin akan dibazirkan dengan masalah-masalah lain..... atau mungkin segala apa yang kita belajar tak masuk pun.. Mohonlah padanya agar memudahkan segala urusan kita semasa peperiksaan nanti dan memudahkan soalan-soalan yang bakal keluar nanti.. Kalau boleh doakan sekali untuk kawan-kawan kita yang ambil exam jugak.. Jauhkan sifat hasad tu.. Biarlah kita sama-sama mencipta kejayaan... :)


3. Minta maaf kepada ibu-bapa/ rakan-rakan/ guru-guru


Doa seorang ibu mustajab.. Usahlah malu dan segan meminta kepada kedua ibu bapamu supaya mendoakan akan kejayaanmu. Kerana pasti mereka tidak pernah lupa pun mendoakan kejayaanmu dalam setiap solat mereka. Ilmu akan berkat apabila kita menghormati guru-guru kita. Kalau kita rasa kita ada pernah mengutuk guru, atau melawan guru-guru kita, mohonlah maaf kepadanya. kerana dosa sesama insan hanya boleh diampunkan oleh orang yg kita buat salah tu.. Kadang-kadang kita juga tidak sedar telah mengguriskan hati kawan-kawan kita. Kawan yang paling rapat dengan kita itu kemungkinan besar dialah orang yang palig banyak kita lukakannya...


4. Cita-cita dan hala tuju kita


Ingatkan kembali apa cita-cita dan hala tuju kita.. Untuk apa kita hidup di bumi ini kalau bukan untuk memakmurkan bumi. Dengan menyimpan impian dan cita-cita ini, kita akan lebih bersemangat lagi untuk buat yang terbaik untuk diri kita. Adakah kita berniat untuk menjadi seorang saintis muslim dan memberi sepenuh tenaga untuk memajukan dan membangkitkan kembali kegemilangan islam yang telah dicerobohi oleh orang kafir. Mungkin juga kita bercita-cita ingin membina kapal perang sendiri bagi membantu umat islam di Palestine, Syria, Gaza, Rohingya dan mana-mana orang islam yang ditindas. Kita perlukan internal force to success. So how ? HIGH DETERMINATION. Trust me. Persons who have high determination, they will succeed.


Selamat berjuang :) Doakan saya juga ya ! 

1 comment:

  1. Saya Achmad Halima Saya ingin menyaksikan karya baik ALLAH dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang tinggal di sini di Indonesia, Asia dan di beberapa negara di seluruh dunia.
     Saya saat ini tinggal di sini di Indonesia. Saya seorang janda dengan empat anak dan saya terjebak dalam situasi keuangan pada Maret 2017 dan saya harus membiayai kembali dan membayar tagihan saya,
    Saya adalah korban penipuan kredit 3-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang yang berutang, saya dibebaskan dari penjara dan saya bertemu dengan seorang teman, yang saya jelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman bahwa ALEXANDER ROBERT LOAN FIRM dapat diandalkan.
    Untuk orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman di internet penipuan di sini, tetapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapatkan pinjaman dari ALEXANDER ROBERT LOAN FIRM sebesar Rp900.000.000 dengan sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya lamar, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan baik ALLAH melalui ALEXANDER ROBERT LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya menyarankan jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi ALEXANDER ROBERT LOAN FIRM. hubungi mereka melalui email:. (alexanderrobertloan@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (achmadhalima@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau ingin prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete

Terima kasih atas kritikan membina :')